طبقه بندی و تحلیل ادبیات شفاهی هرسین
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده آمنه رستمی
- استاد راهنما صفیه مرادخانی علی عباس رضایی نور آبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
رساله ای که پیش روی شماست ، پژوهشی است ، راجع به ادبیات شفاهی لکی در منطقه هرسین و بررسی و تحلیل این بخش از ادبیات مردم در دو بخش نظم و نثر. ضرورت توجه و پرداختن به فرهنگ و خرده فرهنگ ها برای شناخت بیشتر اقوام و پی بردن به تاریخ و باورهای اقوام، به ویژه مردم لک، ما را به این سمت کشانده که گامی را هرچند ناچیز، در این راه بر داریم . مردم منطقه هرسین به گویش لکی صحبت می کنند و دو نوع گویش مرسوم به لکی هرسینی و کاکاوندی در بین آن ها رواج دارد، در ادبیات مردم منطقه، گونه های ادبی مختلفی در حوزه ادبیات شفاهی وجود دارد .این پژوهش در دو بخش تنظیم شده است. بخش اول مشتمل بر دو فصل1-کلیات 2- تعاریف، است. بخش دوم که شامل پژوهش های عملی و تجزیه و تحلیل آن هاست و قسمت اصلی و عمده ی کار را تشکیل می دهد، درپنج فصل تنظیم شده که به ترتیب عبارتند از:1 –چل سرو 2- لالایی 3- قصه 4- چیستان 5- ضرب المثل در بخش نظم به ترانه های چل سرو و لالایی ها و در بخش نثر به قصه ، چیستان و ضرب المثل ها پرداخته ایم و آن ها را تحلیل نموده و مورد دقت قرار داده ایم .ادبیات منظوم هرسین (چل سرو، لالایی و...) در حفظ و نگهداری بخشی از اندوخته های زبانی و ایجاد ارتباط و همبستگی بین مردم ، بسیار تأثیر گذار است . موضوع اشعار و ترانه های منطقه، مسائل مذهبی، اعتقادی، امور اخلاقی، عشق ، سور و سوگ می باشد.لالایی ها بیشتر برای نوزاد پسر سروده شده اند و فقط چند لالایی معدود به نوزاد دختر اختصاص دارد. در بخش قصه ها با بررسی آن ها در می یابیم که قصه های عامیانه لکی که بیشتر با هدف سرگرم کنندگی به وجود آمده اند ، همگی دارای طرح و انسجام هستند. در بخش چیستان ها نیز توجه به طبیعت و عناصر آن دیده می شود. ضرب المثل ها که اکثر به نثر هستند در دوحوزه ی اجتماعی و اخلاقی به مسائل مختلفی می پردازند. به طور کلی بعد از تحلیل اشعار و متون، این نکته بر ما معلوم می شود که ادبیات منطقه ی مورد مطالعه ، دارای ارزش ادبی و محتوایی والایی است. واژه های کلیدی: ادبیات شفاهی- هرسین- چل سرو-لالایی- پاچا-چیستان –ضرب المثل
منابع مشابه
تحلیل گفتمانی طبقه بندی اجتماعی در شاهنامه
«طبقهبندی اجتماعی» یکی از مفاهیم مهم در حوزۀ علوم اجتماعی بهشمار میآید. این مفهوم که توزیع افراد جامعه با سطح اقتصادی و اجتماعی مشابه است، برآیند تحوّل و توسعۀ جامعه و پیچیدگی روابط انسانی در زمینههای گوناگون است؛ امّا در عین حال، در ادوار مختلف منشأ نابرابریهای اجتماعی، توزیع ناعادلانۀ امکانات و در نتیجه رکود جامعه نیز بودهاست. در ایران باستان و بهتبع آن در شاهنامۀ فردوسی که داستانهای آن ...
متن کاملتأثیرات ادبیات شفاهی بر دستبافتههای عشایر قشقایی
Public art studies in Iran are severely in interact with discourses of cultural identity. Among them, oral literature due to the verbal indicator and including different fields of historical, social and cultural is an appropriate basis for doing such researches. Singing during carpet weaving is common in the most areas of Iran, but singing during carpet weaving among the Ghashghaei tribes can b...
متن کاملطبقه بندی مخاطب در هنرهای تجسمی معاصر و هنرهای کلاسیک ایران با مطالعه ادبیات تطبیقی
هدف از تحقیق کنونی مطالعه طبقه بندی مخاطب در بستر زمان در هنر معاصر ایران میباشد. یکی از چالشهایی که در هنر امروز جامعه ایرانی مشهود است جایگاه متزلزل مخاطب است. جایگاهی که خود باید تعیین کننده باشد اما عوامل دیگری که خارج از حوزه هنر و هنرمند است، همچون نگاه سیاست و قدرت و اقتصاد به این مقوله، تأثیرگذارتر است. به نظر میرسد شناخت مخاطب منوط به نگاه نخبههای جامعه به اقسام گوناگون مخاطب بوده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه لرستان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023